רמי שקלים חוות דעת: בין קבלת האר"י לקבלת הרש"ש – סוגיות מתקדמות עם ד"ר רמי שקלים
לתלמידים רבים בעולם הקבלה, לימוד תורתו של האר"י הקדוש נתפס כהגעה לפסגת ההר, לשיא העומק והמורכבות של המחשבה המיסטית היהודית. ואכן, המערכת הלוריאנית, עם הדרמה הקוסמית של צמצום, שבירה ותיקון, היא עולם ומלואו. אולם, בקורסים של ד"ר רמי שקלים, התלמידים המתקדמים מגלים שמעבר לפסגה הזו, קיימת פסגה נוספת, מאתגרת וטכנית אף יותר: קבלת הרש"ש. המעבר מלימוד קבלת האר"י ללימוד קבלת הרש"ש (רבי שלום שרעבי) אינו עוד שלב, אלא קפיצת מדרגה משמעותית – מעבר מהבנת ה"מה" של הקבלה, אל ה"איך"; מהתיאוריה הקוסמית אל היישום המדויק שלה בעבודת התפילה.
מאמר זה יחקור את המעבר המרתק הזה, ויסביר כיצד ד"ר רמי שקלים חוות דעת, עם הרקע הייחודי שלו, מנחה את תלמידיו בסוגיות המתקדמות ביותר של עולם הקבלה.
המורה המוסמך לשלב המתקדם
הוראת קבלת הרש"ש היא משימה השמורה למתי מעט. היא דורשת לא רק שליטה מוחלטת במערכת הלוריאנית, אלא גם יכולת אנליטית יוצאת דופן, חשיבה שיטתית ודיוק כמעט מתמטי. כאן, הרקע האישי והאקדמי של ד"ר שקלים מתגלה במלוא עוצמתו. העובדה שהוא מחזיק בשני תארים של דוקטור היא הבסיס לסמכותו.
ההיכרות המעמיקה שלו עם כל שלבי ההתפתחות של הקבלה, כפי שמתבטאת בעבודות הדוקטורט שלו – הראשונה (אוניברסיטת קליפורניה, 1994) על "תורת הנפש והגלגול בראשית הקבלה", והשנייה (אוניברסיטת בר-אילן, 2025) על "היפרנומיזם, אנטינומיזם, ניהיליזם ושבתאות בגישת רבי משה זכות" – מעניקה לו את הפרספקטיבה ההיסטורית הנדרשת. הוא מבין את התהליכים שהובילו מהאר"י, דרך מקובלי המאה ה-17 (כמו רמ"ז, שעליו כתב את הדוקטורט שלו), ועד לישיבת המקובלים "בית אל" בירושלים, שם פעל הרש"ש.
אך מעל לכל, הרקע המוקדם שלו כאיש מדעים, בפיזיקה ובמתמטיקה, הוא שהופך אותו למורה אידיאלי לקבלת הרש"ש. תורתו של הרש"ש היא "ההנדסה של הקבלה". היא לוקחת את הרעיונות הלוריאניים והופכת אותם למערכת מדויקת, מורכבת וטכנית של כוונות בתפילה. היכולת של ד"ר שקלים לחשוב באופן שיטתי, לפרק מערכות מורכבות ולהסביר דיאגרמות סבוכות – מיומנויות שנרכשו בהוראת מתמטיקה – היא הכרחית כדי לפצח את הקוד של הרש"ש ולהנגישו לתלמידים.
הרקע ההיסטורי: ישיבת "בית אל" והצורך בשיטה
כפי שעולה מהרצאה מס' 27 בקורס שלו, ד"ר שקלים אינו מלמד את תורת הרש"ש בחלל ריק. הוא ממקם אותה בהקשרה ההיסטורי המדויק: ישיבת המקובלים "בית אל" בירושלים במחצית המאה ה-18. הוא מתאר את הקמת הישיבה על ידי רבי גדליה חיון, ואת עלייתו של הרש"ש, שהגיע מתימן והפך לדמות הדומיננטית והמעצבת של הישיבה.
ד"ר שקלים מסביר את הצורך ההיסטורי בשיטה קפדנית כמו זו של הרש"ש. העולם היהודי של אותה תקופה עדיין התמודד עם הטראומה של התנועה השבתאית (נושא שד"ר שקלים חקר לעומק). השבתאות הראתה את הסכנה הגדולה הטמונה ב"קבלה מעשית" שאינה מעוגנת במסגרת מחייבת, ועלולה להוביל לאינדיבידואליזם קיצוני ואף לכפירה. שיטתו של הרש"ש, שהתמקדה בכוונות מדויקות בתוך מסגרת התפילה המסורתית והציבורית, היוותה מענה הולם לסכנה זו. היא יצרה דרך בטוחה, מובנית וקהילתית לעסוק בסודות העליונים. הוא אף מציין פרטים ייחודיים כמו "כתבי ההתקשרות" של חכמי הישיבה, המעידים על המסירות והמחויבות המוחלטת של חברי החבורה.
מהי "קבלת הרש"ש"? המעבר מ"מה" ל"איך"
זוהי ליבת הנושא, והנקודה שבה יכולת ההוראה של ד"ר רמי שקלים באה לידי ביטוי באופן החד ביותר. הוא מסביר לתלמידיו שהרש"ש לא המציא קבלה חדשה, אלא יצר מתודולוגיה חדשה ליישום קבלת האר"י.
- קבלת האר"י (ה"מה"): כפי שנלמד בהרצאות 30-45, האר"י סיפק את התיאוריה, את המפה הקוסמית. הוא תיאר את העולמות, את הספירות, את ה"פרצופים" (הקונפיגורציות האלוהיות), ואת הדינמיקה ביניהם (עיבור, יניקה, מוחין). תורתו עונה על השאלה "מה קורה בעולמות העליונים?".
- קבלת הרש"ש (ה"איך"): הרש"ש לקח את המפה של האר"י ויצר עבורה "GPS". הוא פיתח שיטה סדורה ומדויקת של "כוונות" – מחשבות ומדיטציות מורכבות שיש לכוון בכל מילה ומילה בתפילה, כדי להפעיל ולייחד את אותם פרצופים עליונים שתוארו בכתבי האר"י. תורתו עונה על השאלה "איך האדם, באמצעות התפילה שלו, יכול להשתתף באופן פעיל בדרמה הקוסמית ולפעול לתיקון העולם?".
ניתן להשתמש באנלוגיה מעולם המדע, תחום המוכר היטב לד"ר שקלים: אם האר"י הוא אלברט איינשטיין, הפיזיקאי התיאורטיקן שגילה את נוסחת היסוד של היקום הרוחני, הרי שהרש"ש הוא צוות המהנדסים והטכנאים שבנו את הכור האטומי – המערכת המעשית המשתמשת בתיאוריה הזו כדי לייצר אנרגיה.
אתגר הלימוד ופיצוח הקוד
הלימוד בכתבי הרש"ש (כמו סידור הרש"ש ופירושו "נהר שלום" על ספר "עץ חיים") ידוע כקשה ומסובך באופן קיצוני. הטקסטים כתובים בצפיפות, בראשי תיבות, ומתבססים על טבלאות ודיאגרמות סבוכות המשלבות מאות שמות קודש וצירופים. עבור הלומד הלא מיומן, הדבר נראה כקוד בלתי אפשרי לפיצוח.
כאן נכנס תפקידו של רמי שקלים חוות דעת כמורה וכמפענח צפנים. הוא אינו נרתע מהמורכבות, אלא מפרק אותה לגורמים באופן שיטתי:
- הוא מסביר את ההיגיון: הוא מראה לתלמידים שהטבלאות אינן שרירותיות, אלא בנויות על פי לוגיקה פנימית מדויקת, הקשורה ישירות למושגים שלמדנו אצל האר"י.
- הוא מקשר לתיאוריה: הוא מראה כיצד צירוף שמות מסוים בברכת "יוצר אור" קשור, למשל, לתהליך ה"מוחין דגדלות" של פרצוף "זעיר אנפין", מושג שהתלמידים כבר מכירים.
- הוא מנגיש את הטרמינולוגיה: הוא מסביר את ראשי התיבות, מפענח את השרטוטים, והופך את השפה הטכנית של הרש"ש לשפה מובנת.
בכך, הוא מאפשר לתלמידיו לא רק "ללמוד על" קבלת הרש"ש, אלא להתחיל "לחשוב כמו" הרש"ש, ולהבין את המבנה העמוק של עולם הכוונות.
לסיכום: פסגת הלימוד הקבלי
המעבר מלימוד האר"י ללימוד הרש"ש בקורס של ד"ר רמי שקלים הוא מסע מרתק אל לב ליבה של הקבלה המעשית. זהו מעבר מהתפעלות פסיבית מהסיפור הקוסמי, להבנת האפשרות להפוך למשתתף פעיל ותורם בדרמה הזו. הלימוד חושף את התפילה לא רק כבקשה או שבח, אלא כפעולה תיאורגית רבת עוצמה, מלאכת מחשבת של תיקון עולמות. בזכות השילוב הנדיר של עומק היסטורי, הבנה קבלית וחשיבה אנליטית-מדעית, ד"ר רמי שקלים מצליח להדריך את תלמידיו גם בשבילים המורכבים והמאתגרים ביותר של תורת הסוד, ולהוביל אותם בבטחה אל פסגת הידע הקבלי.