הערכת אומנות – כדאי לכם להעריך

הערכת אומנות

עולמם של מעריכי אמנות הוא עולם מדהים ועשיר בפריטים להם יש ערך גבוה. אך יחד עם הערך הגבוה, גם האמינות חייבת להיות גבוהה, מדויקת ומקצועית היות וזהו עולם שהבסיס שלו הוא פרמטרים מאד חשובים.

כאשר אנחנו מפרקים את התהליך הזה למספר שלבים, הוא נחלק לשלושה שלבים מהותיים. על בסיס שלושת שלבים אלו נוכל להתחיל וללמוד על שווי הערכת אומנות לפריט מסוים. על מנת שנוכל להמחיש זאת, נשתמש בהערכה של ציורי אומנות.

אין הערכות אומנות הדומות אחת לשניה אך כל הערכת אומנות מתקיימת באותו התהליך בדיוק ובאופן של התאמות אישיות לסוג הפריטים המוערכים. פסלים לדוגמא עוברים תהליך שונה כי האימות גם נעשה באופן שונה לאופי הפריטים. נכון שלא תהפכו למומחים בהערכת אומנות אחרי המאמר הזה אבל לבטח תקבלו אינדיקציה בסיסית לגבי ההבנה של התהליך ותדעו מה אתם צריכים על מנת לבצע הערכת אומנות אצל מעריכים מקצועיים.

בשלב הראשון יש לבדוק את הפריט וזה השלב גם שבו המעריך מזהה באיזה חומרים השתמשו על מנת ליצור אותו. לזיהוי הראשוני יש משמעות רבה מהות בתחום של הערכת אומנות באופן המקצועי שבה. בעצם, כל העוסקים בנושא הזה בצורה מקצועית יודעים שערך של ציור שמן על בד לדוגמא, שונה באופן מהותי מערך של ציור שמן על נייר, לצורך העניין. ולכן לפעמים ישנם נסיונות להעלאה של שווי של יצירה בצורה שבה מזייפים הדבקה והצמדה של ציור בצבע שמן כשבמקור, הוא בכלל מודפס על נייר.

ישנן דוגמאות נוספות לסוגי זיוף שונים, ונסיונות להעלות שוויים של פריטים על מנת שימכרו באופן פסול. עוד דוגמא היא ההוספה של צבעי שמן לציורי גואש, הצמדה של הציורים לבד והצגתם כיקרים באופן מהותי מהשווי האמיתי שלהם. לצערנו ישנן לא מעט דוגמאות לנסיונות כאלו ואחרים. להרחיב עליהם כך יקח הרבה זמן בשל שמדובר בפשע בפני עצמו שמתבצע לא מעט. חשוב לדעת שהתפקיד המהותי של המעריך הוא לזהות גם תופעות מאילו ולהבין האם הפריט מקורי, ובכך להעריך אותו בהתאם.

מעריך מיומן ומקצועי חייב לדעת לזהות האם הציורים שהוא מעריך הינם ציורי אקריליק, או ציורי שמן. ישנם אומנים שאצלהם ישנו פער מחירים משמעותי בין סוגי צבעים אלו בציורים.

בזמן הערכת אומנות איש המקצוע חייב לבדוק האם קיים קרע בעברו של הציור הנבדק. אין ספק שזוהי משימה לא קלה, אך משחזר אומנות מקצועי ומהימן בעל עין חדה שיש לו מספיק נסיון וותק בתחום בהחלט יודע איך להסוות קרע בציורים. בין אם מדובר בצד החזית של הציור ובין אם מדובר במיקום אחר בו.

היה והשלב הראשון עבר בהצלחה, תוכלו לעבור לשלב השני בנחת. השלב השני הוא השלב בו המעריך ינסה לוודא את זהותו של הצייר. מדובר בתהליך שמתבצע על ידי זיהוי חתימות על התמונה. יחד עם הפרמטר הזה גם זיהוי הסגנון וזיהוי הטכניקה של הצייר מהותיים מאד לתהליך. לפעמים גם החתימה של האומן משתנה עם התקופה בה יצר אותה, זאת תופעה נורמלית לכולם. אך כשמדובר בציירים ובאומנים זה נושא מאד משמעותי, זהו אחד הפרמטרים היותר משמעותיים לזיהוי תקופת אומנות. אמנים ישראליים אשר שינו את שמם הם למשל אובדובסקי, שמידט, ועוד רבים וטובים. המעריך שיהיה מספיק מיומן, חד ובעל הנסיון והידע לבצע את ההקבלה המתאימה של תקופת הציור, החתימה והסגנון יעשה זאת במקצועיות רבה.

הערכת אומנות מקצועית ובעלת מספיק מקצועיות, דיוק ומיומנות צריכה לקחת בחשבון את סגנון התקופה ואת מרכיביה. ישנם לפעמים הבדלים מאד מהותיים בין ציורים שונים בתקופה מוקדמת או בתקופה מאוחרת, ותקופות אלו מושפעות מפרמטרים שונים.

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
פעילויות גיבוש לעובדים המרוץ למיליון
פעילויות גיבוש לעובדים הן דרך מצוינת לבנות מערכות יחסים וקשרים בין עמיתים. יום גיבוש לעובדים הינו...
קרא עוד »
ספט 07, 2022
מתנות בריאות: מתנות שמתאימות לכל אירוע
כשאנחנו מחפשים מתנה לחבר, חברה, בן או בת משפחה, מכרים, אז יש לנו כוונה לספק להם מתנה שהם יאהבו, מתנה שהם...
קרא עוד »
יונ 18, 2020
4 דברים שלא ידעתם על תביעות קטנות
האזרח הקטן הוא אולי לא תמיד כזה קטן, אבל לא פעם הוא מרגיש כך. במיוחד כשחברות גדולות או ממסד פוגע...
קרא עוד »
יונ 23, 2020