חומש בראשית – פרשת נח
"אֵלֶּה תּוֹלְדת נחַ נחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדרתָיו אֶת-הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ-נחַ"
(בראשית ו', ט')
בַּעֲבוּר מַה נִכְתַב בְּדוֹרוֹתָיו? יֵשׁ לָאָדָם שְׁתֵי זְכֻיוֹת לְהִנָצֵל מִבְּעָיוֹת זְכוּת אַחַת הִיא "זְכוּת אָבוֹת" וְהַשְׁנִיָה הִיא "זְכוּת
הַבָּנִים" כְּמַאֲמָר הַכָּתוּב בְּנָבִיא "בֵּית יַעֲקֹב אֲשֶׁר פָּדָה אֶת אַבְרָהָם" ( ישיעהו כָּט, כַּבּ) שֶׁפֵּרְשׁוּ חֲזַ"ל אֶת הַפָּסוּק שָׂמְתִי שֶׁנִכְנַס אַבְרָהָם אָבִינוּ לְכִבְשַׁן הָאֵשׁ וְעָמַד לָמוּת בִּזְכוּת מַה נִצַל? בִּזְכוּת שֶׁבְּשָׂמִים אָמְרוּ שֶׁעָתִיד לִהְיוֹת לוֹ
נֶכֶד שֶׁקוֹרְאִים לוֹ יַעֲקֹב אָבִינוּ וּבִזְכוּתוֹ נִצֵל אַבְרָהָם אָבִינוּ.
"רַבִּי פֶּתַח אוֹצָרוֹת בַּשֵׁנִי בַּצֹרֶת, אָמָר: יִכָּנְסוּ בְּעָלֵי מִקְרָא בַּעֲלִי מִשְׁנָה בַּעֲלִי גְמָרָא בַעֲלֵי הֲלָכָה בְּעָלֵי הַגָדָה, אֲבָל עַמִי
הָאָרֶץ אַל יִכָּנְסוּ. דְחֹק רַבִּי יוֹנָתָן בֵּן עַמְרָם וְנִכְנַס. אָמַר לוֹ רַבִּי פרנסני, אָמַר לוֹ: בְּנִי קְרֵית, אָמַר לוֹ לָאו, שֵׁנִית, אָמַר לוֹ לָאו, אִם כֵּן בַּמֶה אפרנסך? אָמַר לוֹ פרנסני כַּכֶּלֶב וכעורב פרנסיה וְכוּ' (בְּבַא בָּתְרָא, ח', ע"א).
להרחבה בנושא ומאמרי תוכן נוספים על פרשת השבוע בדרך פנימיות התורה כנסו לאתר סולם יהודה ללימוד קבלה חסידית בדרך אשלג.
מְסַפֶּרֶת הַגְמָרָא עַל שְׁנַת בַּצֹרֶת שֶׁגָרְמָה לְרָעָב גָדוֹל, פֶּתַח רַבִּי הַקָדוֹשׁ (רַבִּי יְהוּדָה הַנָשִׂיא) שֶׁהָיָה עָשִׁיר גָדוֹל אֵת כָּל
אוֹצְרוֹתָיו וְאָמַר מִי שֶׁיִשׁ בּוֹ תוֹרָה יְבוּא וְיֹאכַל מֵהַכַּסְפִּי – בָּאוּ כָּל תַלְמִידֵי הַחֲכָמִים וְאָכְלוּ מצלחתו, יוֹצֵא דֹפֶן הָיָה רַבִּי יוֹנָתָן שֶׁהָיָה רַב גָדוֹל שֶׁלא רָצָה לֵהָנוֹת מֵהַתוֹרָה הַקְדוֹשָׁה שֶׁהֲרֵי זוֹ לֹא מַטְרַת לִמוּד הַתוֹרָה וְלֹא רָצָה לַהֲפוּכָה לְקַרְדֹם לַחֲפֹר בָּה, לְפִיכָךְ בָּא לְרַבִּי יְהוּדָה הַנָשִׂיא כִּסָה אֶת פָנָיו כְּדֵי שֶׁרַבִּי הַקָדוֹשׁ לא יזההו וּבִקֵשׁ מִמֶנוּ "פַּרְנָסֵי כַּכֶּלֶב וכעורב" תַן לִי לְאָכוּל כְּמוֹ שֶׁנוֹתְנִים לַכֶּלֶב וּלְעוֹרֵב הֵבִין רַבִּי הַקָדוֹשׁ אֶת הָרֶמֶז וְהֶאֱכִיל אוֹתוֹ, וְאָנוּ מַקְשִׁים מַדוּעַ אָמַר כֶּלֶב וְעוֹרֵב שֶׁהֲרֵי אֵלוּ שֵׁנִי חַיוּת טְמֵאוֹת?
וְהַטַעַם לְדָבָר הוּא שנצטווינו לְהַאֲכִיל הַכְּלָבִים שֶׁאֲרָיוֹת מִבֵּית הַמִטְבָּחַיִם הטרפות כַּכָּתוּב " לַכֶּלֶב תַשְׁלִיכוּן ", כֶשָכַר עַל כָּךְ שֶׁלֹא נָבְחוּ הַכְּלָבִים בְּלֵיל הַיְצִיאָה מִמִצְרַיִם שֶׁנֶאֱמַר "… לֹא יֶחֱרַץ כֶּלֶב לְשֹׁנוֹ " ( שֵׁמוֹת יָא ז ) וְנִאֱסֹר למוכרן לַגוֹי וְהָלְכָה זוֹ אַף לִימוֹת הַמָשִׁיחַ. וּמַהוּ עוֹרֵב פֶּתַח נָח אֶת הַתֵבָה בְּטֶרֶם הַמַבּוּל וְאָמַר "כָּל שֶׁעָשָׂה מְצַוֶה יְבוּא וְיִדֹר בְּתוֹכָה… " וְכָךְ כָּל חַיָה בָּאָה סִפְרָה מַה מצוותיה וְנִכְנְסָה לַתֵבָה… וְרַק הָעוֹרֵב שֶׁהוּא הַחַיָה הָאַכְזָרִית בְּיוֹתֵר שָׁאַף אֶת גוֹזָלֵיה אֵינֶנָה מַאֲכִילָה עַל זֶה נִכְתַב " נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָֽאוּ "
– שֶׁזֶהוּ נֵס בִפְנֵי עַצְמוֹ שֶׁמְצוּאַת הגוזלי הָעוֹרֵב נַעֲשֵׂת רִמָה וְעוֹלִים תוֹלַעִים וּמֵהֵם הֵם נִיזוֹנִים וְכָךְ חוֹזֵר וְאוֹמֵר הָעוֹרֵב
כִּי אֵין בְיָדָיו אַף לֹא מְצַוָה אַחַת אֲבָל לְעָתִיד לְבוֹא בְּעוֹד אַלְפֵי שָׁנִים יִהְיֶה נָבִיא בְּשֵׁם 'אֱלִיהוּ הַנָבִיא' שֶׁהַמֶלֶךְ יִרְצֶה
לְהוֹרְגוֹ וְהוּא יִבְרַח מִפָּנָיו וְהָעוֹרְבִים יָבִיאוּ לוֹ בָּשָׂר לְאָכוּל אָז בִּזְכוּת מַה שֶׁעֲתִידִים לַעֲשׂוֹת דָרַשׁ לְהִכָּנֵס לְתֵבָה, הִתְרַצָה נח וְהִכְנִיס אוֹתוֹ בִּזְכוּת הַבָּנִים.
אָז אָנוּ רוֹאִים שֶׁכֶּלֶב מִסֵמֶל 'זְכוּת אָבוֹת' שֶׁעַד הַיוֹם אָנוּ מַאֲכִילִים אוֹתָם בִּזְכוּת הַכְּלָבִים שֶׁלֹא נָבְחוּ עַל הָאָבוֹת בִּיצִיאַת מִצְרִיִים, וְהָעוֹרֵב מְסַמֵל אַתְ 'זַכּוֹת הַבָּנִים' שֶׁבִּזְכוּת בָּנָיו נִכְנַס הָעוֹרֵב לְתֵבָה – וְזֶה מַה שֶׁאָמַר רַבִּי יוֹנָתָן בֵּן עַמְרָם לְרַבֵּנוּ הַקָדוֹשׁ פרנסני כַּכֶּלֶב וכעורב זֹאת אוֹמֶרֶת – אַל תְפַרְנֵס אוֹתִי בִּזְכוּת זֶה אֲנִי יוֹדֵעַ לִלְמֹד תוֹרָה אֵלָא בזכות אבותיי וּבִזְכוּת בניי אִם יִהְיוּ צַדִיקִים.
על מושגים סימבולים נוספים בתורה הקדושה תוכלו לקרוא כאן.
כַּךְ אָנוּ לְמַדִים עַל נָח " אִישׁ צַדִיק תָמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו " – נָח הָיָה גַם צַדִיק וְגַם זְכוּתוֹ ננקפה לוֹ וְגַם לְבָנָיו שֶׁמִמַנוּ יָצְאוּ כָּל דוֹרוֹת הָעוֹלָם.