ראיון עם טלי אנגור: מגזין הבריאות של רדיו ארץ בשיתוף אתר סמאללה

תמלול הראיון:

סמאללה עליכם,

מגזין הבריאות של רדיו ארץ בשיתוף אתר סמאללה,

עם כרמית ראובן בצלאל.

חזרנו אליכם. אנחנו עוברים עכשיו לפינת הבריאות הטבעית שלנו בחסות חברת

EcoSupp.

אנחנו רוצים להגיד שלום לאורחת מאוד חשובה שלנו, טלי אנגור https://tali-angor.com.

שלום לך טלי אנגור, ערב טוב.

-שלום, ערב טוב.

כאן איתנו באולפן.

תכף נסביר מי את ולמה את כל כך חשובה,

אבל רק נסביר למאזינים שלא היו איתנו בשבוע שעבר.

התוכנית שלנו בחסות חברת EcoSupp לתוספי תזונה טבעיים.

אותה חברה הקימה את EcoLab,

באמצעותה היא למעשה שולחת בדיקות של ישראלים למעבדות בארה"ב.

את למעשה, טלי אנגור, עושה שימוש באותן בדיקות מקיפות כדי לסייע לטפל בילדים

על הרצף האוטיסטי. –נכון.

אני מאוד שמחה שהגעת אלינו. אני צפיתי באתר שלך בכל מיני עדויות של הורים

לילדים על הרצף האוטיסטי. אני חייבת לציין שהתרגשתי עד דמעות. גם עכשיו אני מתרגשת. הצלחת לטפל ממש בילדים על הרצף האוטיסטי באמצעות מה?

שיטת ה-C.A.T? מה זאת השיטה הזאת?

אז קודם כול, C.A.T זה ראשי תיבות של.Customized Autism Treatment

זה טיפול שהוא מותאם אישית לכל ילד באשר הוא.

מה שיפה בשיטה הזאת, שהיא בעצם מתבססת לא על בעיות התנהגותיות,

אלא בעצם על בעיות מטבוליות, כשהבעיות המטבוליות באות לידי ביטוי בתסמינים התנהגותיים, אבל יש פה בעיות מטבוליות שאפשר למדוד אותן דרך אותן בדיקות מקיפות שמציעה EcoLab.

מה שאין לנו בקופת החולים.

-לצערי, כן, מבחינה תקציבית.

זאת אומרת, הייתי מאוד שמחה אם כן היו מכירים בבדיקות המדעיות האלה, שהן בדיקות שהן כל כך חשובות.

חלק מהבדיקות האלה…

עוברים דרך מנהלי מחלקות לבתי חולים, כמו למשל בדיקת OAT, בדיקת שתן לחומצות אורגניות.

זה אחד מהכלים היותר חשובים למנהלי מחלקות כדי לבדוק אחרי עיכובים התפתחותיים אצל ילדים, ואני, שמבינה בעצם את המשמעות של כל אותם מרקרים, מבינה שזה כל כך חשוב שזה יהיה בכל קופת חולים, אצל כל רופא, כי דרך זה אפשר כמובן לסייע לילדים.

ואין את זה. יש את זה היום רק באמצעות EcoLab של חברת EcoSupp,

שבעצם מה שהיא עושה, היא לוקחת באמצעות שליח את הבדיקות, בדיקות צואה, בדיקות שתן, אני לא יודעת עוד איזה סוגים של בדיקות, שולחת אותן…

-שיער.

איזה? שיער?

-גם שיער.

שיער?

-כן. -וואו.

ושולחת אותן ממש לבדיקות מקיפות ביותר, כמו שציינת, ובאמצעותן, באמצעות הבדיקות האלה, את מצליחה… מה? לעשות, לתת איזשהו תפריט לאותם ילדים?

אז אני אסביר. בעצם כל אותן בדיקות הן משקפות בפניי מפה ביוכימית.

כל אחד מאותם מרקרים זה בעצם פאזל אחד שלם.

לדוגמה, בדיקות שתן לחומצות אורגניות נותנות לי מענה כדי לקבל מרקרים שהם מטבוליטים של נוירוטרנסמיטרים.

ומה זה בעברית?

בעברית, למשל, אם יש לנו ילדים…

כל כך הרבה ילדים סובלים מבעיות קשב וריכוז. –כן.

וסובלים מהתבודדויות וחרדות ודיכאונות, והדבר שהוא הכי מתבקש זה בעצם להבין למה, למה אותם ילדים סובלים מדיכאון, מחרדות, מבעיות שינה.

רגע, זו לא ברירת מחדל?

אנשים לא נולדים עם התופעות האלה של, נגיד, הפרעת קשב וריכוז?

זה משהו…

-אז פה חשוב לציין ולהבין קודם כול

מה המקור של אותה בעיית קשב וריכוז.

אם המקור לבעיית הקשב והריכוז נובע ממחסור בייצור של הנוירוטרנמיטר אדרנלין,

אז יש מקום קודם כול לאתר אותו, לראות את המטבוליט של אדרנלין, שנמצא בבדיקות שתן לחומצות אורגניות, אוקיי?

ונקרא vanillylmandelic acid.

אז קודם כול, כדי לחשוב על בעיה מסוימת, צריך קודם כול לאתר אותה,

כי הכרת הבעיה זה  אחוז פתרון.

רגע, רגע, בואי נעזור למאזינים שלנו להבין למה את כל הזמן מדברת בכאלה שמות בומבסטיים.

את מייסדת שיטת C.A.T, זה כבר הבנו.

את בוגרת מאסטר בכימיה תרופתית ורוקחת מורשית מטעם הפקולטה ללימודי רפואה באוניברסיטה העברית בירושלים,

את מומחית בפסיכיאטריה, נוירולוגיה, היבטים בחקר המוח וייעוץ תרופתי,

וגם בוגרת מכללת לוינסקי לחינוך על התמחות באוטיזם ובגישה האינטגרטיבית. –נכון.

זה המון המון טייטלים.

כן, למדתי המון.

ואת משלבת את כל זה בשביל לעזור לאותם ילדים, כשבעצם את אומרת, אנחנו הרי יודעים שיש המון שיטות לטיפול, יש קלינאות תקשורת, יש ריפוי בעיסוק, שמטפלים בילדים על הרצף האוטיסטי.

-שיטות טיפול מאוד חשובות.

אני חייבת לעצור אותך ולומר שכל אותן שיטות טיפול התנהגותיות מאוד חשובות, והן בעצם חלק מהטיפול המשולב אצל ילדים על הרצף.

והטיפול שלי, אחד הדברים שהוא עושה, בעצם הוא מגדיל את הפניות לטיפולים ההתנהגותיים, כי אם את מצליחה לגרום לילד להיות יותר קשוב, פחות מוסח, יותר רגוע, אז הוא יכול יותר להפיק תועלת מאותם טיפולים התנהגותיים שהם כל כך חשובים לו.

כלומר, אם אותם הורים שלצורך העניין הילד שלהם אובחן, או אפילו הם

לפני האבחנה של האוטיזם, עדיף שהם ילכו ויעשו את הבדיקות האלה, ייגשו אלייך,

או אם יש לך אנשים אחרים שעושים את זה גם יחד איתך, ויקבלו עזרה, סוג של הכנה לטיפולים ההמשכיים.

ויש גם ילדים שהצליחו ממש לצאת מזה, כמו שאומרים, בלי טיפולים נוספים.

את מדברת על יציאה מהרצף האוטיסטי?

אני לא יודעת. אני, מה שאני ראיתי מאוד ריגש אותי.

ראיתי ילדים שההורים שלהם מעידים על זה שהם לא תקשרו איתם בכלל, לא יצרו קשר עין…

-אז בואי נעשה סדר בבלגן.

וזה השתנה לחלוטין.

רוב הילדים שאני מטפלת בהם, מה שנקרא, האחוז הגדול, יש שיפורים מאוד משמעותיים, שמבחינתי זה עולם ומלואו.

העניין של יציאה מהרצף זה משהו שהוא קצת יותר נדיר.

הצלחתי פעמיים בסך הכול להוציא ילדים מהרצף.

אחת זו הבת שלי,

והשני זה עוד מקרה שהיה.

-רגע, את הבת שלך?

בעצם ככה הגעת לזה?

-זה, זה בדיוק ה…

הסיפור האישי שלי, שהיה הכוח המניע לכל העניין הזה,

כי אני בעברי שימשתי כרוקחת, כמנהלת הדרכות ברשת בתי מרקחת פרטיים, וכל העניין של האוטיזם היה ממני והלאה.

וכשנקלעתי לזה בעקבות הסיפור האישי שלי, אז ניתבתי את כל הידע שלי

כדי לעזור לה, ופה זה התחיל.

באיזה גיל היא אובחנה?

בגיל שנה ותשע הייתה אבחנה סופית. ההידרדרות הייתה קצת לפני.

מה ראיתם? מה היה כל כך שונה? היא הבכורה שלך?

לא. לבכורה שלי קוראים יהלי.

אני הבטחתי ליהלי שאני אומר לה,

ואני מתכוונת לכל מילה שיוצאת מהפה שלי, שהיא אהבת חיי.

והאהבה השנייה שלי זאת הבת השנייה שלי אגם.

וכל הורה ששומע אותי עכשיו מבין כמה ילד זה הדבר הכי חשוב לו בעולם,

כן, אני לא צריכה…

כל מי שיש לו ילד יודע את מה שאני עכשיו אומרת.

וכשהדבר הכי חשוב לך בעולם מידרדר והופך להיות צל של עצמו, אז אתה פשוט…

הקרקע נשמטת מתחתיך.

זה סוג של סערה מאוד גדולה גם מבפנים וגם מבחוץ, ואתה צריך לאסוף את כל השברים כדי להבין מה עושים מפה הלאה. זה בערך מה שקרה לי.

הילדה שלי השנייה נולדה בריאה לחלוטין, תפקדה רגיל, התפתחה רגיל, לפי האחוזונים הגבוהים של טיפת חלב, ואז יום בהיר אחד, לקראת גיל שנה ושבעה חודשים, החלה הידרדרות נוראית, מאוד דרסטית, במצבה.

כל יום הפך להיות יותר גרוע ממשנהו. היא פשוט הפסיקה לתקשר, הפסיקה להגיב לשמה, הפסיקה לאכול אוכל בריא, הפסיקה לדבר.

-וואו.

זה פשוט היה נורא ואיום. זו לא אותה ילדה שאני הכרתי, זו לא אותה ילדה

עם הניצוץ של השובבות בעיניים, זו לא אותה ילדה שהייתה מלאת שמחת חיים ואוהבת לאכול אוכל בריא. שום דבר מזה לא נשאר. היא הפכה להיות צל של עצמה.

איך היא היום, אגב?

היא לא על הרצף האוטיסטי כבר.

מה קרה?

את בעצם הצלחת לגלות מה קרה לה?

זה בדיוק מה שעשיתי.

כשראיתי ששום טיפול התנהגותי לא מצליח לשפר אותה, והמצב שלה רק הולך ומידרדר, אז הצלחתי לחשוב בהיגיון מה אני עושה עם הילדה, וההיגיון אמר לי דבר אחד: הילדה לא אוכלת בריא, זאת אומרת שבטוח יש לה חוסרים תזונתיים. מפה זה התחיל. זאת אומרת, אם הילדה שלי במקום לאכול אוכל בריא מתעדפת לאכול אוכל שאינו אכיל, כמו למשל נייר טואלט…

אוקיי, את לא מדברת על אוכל לא בריא כמו סופגניות.

את מדברת על נייר טואלט.

בעיקר פסטות, פתי בר.

כמעט כל הורה לילד על הרצף יבין אותי, שהם מעדיפים פחמימות פשוטות וסוכרים,

וכן, ולפעמים גם אוכל שאינו אכיל.

וזה הדליק לך נורה אדומה בתור אשת מקצוע?

ואז בתור רוקחת וכימאית אמרתי, אם זה מה שהילדה שלי אוכלת במשך מספר חודשים,

זה ברור לי שהתפתחו אצלה איזה שהם חוסרים תזונתיים שאני צריכה לבדוק אותם,

ואולי מפה תגיע הישועה.

והתחלתי לעשות לה בדיקות מקיפות שלא נמצאות בקופת החולים. התמונה שהתגלתה לפניי הייתה יותר ממזעזעת.

זאת המפה הביוכימית שבעצם ראיתי עבור הבת שלי.

מחוסרים תזונתיים ועד לתהליכים מטבוליים לקויים, שבתור אשת מקצוע אני ידעתי אותם אבל אף פעם לא ניתבתי אותם לילדים על הרצף.

ואז התחלתי להכין לה פרוטוקול אישי מותאם בהתאם לכל אותם חוסרים, בהתאם לכל אותם…

-פרוטוקול זה דיאטה? זה תפריט תזונתי?

פרוטוקול זה תוספים.

תוספי תזונה?

-שמותאמים אישית,

מותאמים אישית בהתאם לחוסרים שהיו לה, בהתאם לבעיות המטבוליות שהתגלו אצלה.

הבת שלי גם סבלה מהפרעת אכילה בשם פיקה בגלל…

שגרמה לה לאכול אוכל שאינו אכיל, דרך אגב.

זה העניין של נייר הטואלט.

וכשאני באמת בדקתי את זה, אז אכן ראיתי רמות מאוד מאוד נמוכות

של אבץ ושל ברזל, וזה מאוד התאים לי.

ובאמת כשהיא התחילה להיות מתוספת באבץ ובברזל, אז הפסיקה האכילה הזאת. היא חזרה לאכול אוכל בריא.

וזה עוד יותר חיזק אצלי את המחשבה שיש כאן מעבר לבעיות התנהגותיות

משהו הרבה יותר עמוק, תהליכים מטבוליים לקויים שחייבים לבדוק אותם עד היסוד

בבדיקות מקיפות.

המצב של הילדה שלי מהר מאוד חזר להיות כפי שהיה לפני שזה התחיל.

מה זה מהר מאוד?

-תוך מספר חודשים.

מספר חודשים שמה? מה קורה? -שפתאום קשר העין שלה חוזר, הילדה שלי חוזרת לדבר. אומנם לא שוטף, אבל מילה פה, מילה שם, כי היא פשוט הפסיקה לדבר.

מילה פה, מילה שם.

החיוך, מצב הרוח, האכילה הבריאה.

ואז התחלתי לחשוב שאולי היא לא על הרצף האוטיסטי, אבל מי אני לחשוב

ולהגיד דברים כאלה?

אז לקחתי אותה למיטב המומחים, שם פאנל שלם של מומחים החליט פה אחד

שהילדה לא על הרצף האוטיסטי.

וואו.

זה היה רגע מכונן. אני אישה מאמינה שמאמינה בקדוש ברוך הוא,

ואמרתי אלף פעם תודה לקדוש ברוך הוא על הרגע הזה,

והבטחתי שעכשיו אני אנסה לשפר את מצבם של כל הילדים על הרצף האוטיסטי. אני לא יודעת מה יהיה, לא מגדת עתידות, אבל אני אנסה.

את פשוט מדהימה. רגע, אני רוצה להבין, בעצם הילדה שלך, היא פיתחה, כתוצאה מחוסרים תזונתיים בסופו של דבר…

ותהליכים מטבולים לקויים שהיו אצלה.

ותהליכים מטבוליים, שזה יכול להיות לכל אחד שיש לו כל דבר מטבולי אחר, היא פיתחה תסמינים שמאפיינים ילדים על הרצף האוטיסטי. –כן.

יכול להיות שהיית לוקחת אותה לאבחון בלי שתדעי מה קורה לפני, ואז היו אומרים לך:

כן, היא על הרצף האוטיסטי.

היא עברה אבחון.

זאת אומרת, הילדה שלי עברה אבחון כשהתחילו לה כל אותם תסמינים של אובדן קשר עין ואובדן ורבליות והתבודדות וניתוקים.

אז כן, היא כן הייתה אצל פרופסור אביבה פתאל, שאמרה חד משמעית: הילדה על הרצף האוטיסטי. מפה זה התחיל.

-ואז את נותנת לה, בעצם את משלימה לה את החוסרים עם תוספי תזונה…

מותאמים אישית,

וגם בהתאם לאותן בעיות מטבוליות ספציפיות שהיא סבלה.

במשך כמה חודשים.

-במשך מספר חודשים.

אבל חשוב להבין שזה לא רק העניין של התוספים כמו השילובים הסינרגיסטיים, השילובים הנכונים, המינונים הנכונים.

-מה זה?

לעיתים… סינרגיסטיים

זה אחת ועוד אחת שווה שלוש, אוקיי?

זאת אומרת, לפעמים אם את משלבת מספר תוספים, את מקבלת אינטראקציות חיוביות, שהתוצאה שלהן היא הרבה יותר טובה מאשר כל אחד מהם בפני עצמו.

ופה זה מאוד חשוב.

זאת אומרת, לדעת מהן האינטראקציות בין תוספי התזונה כדי שאני אוכל להעצים

את ההשפעה שלהם.

פה בעצם השתמשת בידע שלך כרוקחת.

-כנטורופתית, ככימאית, כרוקחת.

זאת אומרת, ידעתי את השילובים האלה.

ידעתי מה אסור לתת, כי לפעמים יש גם אינטראקציות שליליות, שאת מחברת בין שני תוספים ואחד מבטל את השני.

אז מאוד מאוד חשוב להבין את הדברים בצורה הכי יסודית והכי עמוקה כדי שתוכלי להפיק את המיטב.

למי בעצם זה מתאים, הדבר הזה?

אני מבינה ששתיים מהמטופלות שלך הצליחו לצאת לגמרי, לא להיות מאובחנות יותר כאוטיסטיות.

יש לי מטופל אחד שאימא שלו…

-עוד מטופל אחד? –כן.

התראיינה אצלי ועברה סרטון וסיפרה לכולם שהילד שלה יצא מהרצף האוטיסטי כשהוא אובחן.

וכל השאר גם חווים שיפור משמעותי? הרוב המשמעותי. אין הרי  אחוז,

אבל הרוב המשמעותי של המטופלים שלי אכן חווים שיפורים מאוד משמעותיים, מאוד דרמטיים.

הם משתפים אותי בסרטונים של הילדים שלהם, וזה מאוד מרגש אותי.

והם גם מצטלמים לסרטונים אצלי ומשתפים את הקהל שלי

כדי להעביר את הבשורה הלאה.

-כן.

כי זה מאוד חשוב שאם הצלחת לעזור לאחד, אז תשתפי אחרים כדי שתוכלי לעזור לאחר.

נכון. ובעצם מה זה אומר?

זה אומר ש… מה למדנו מזה?

ששיעור האוטיסטים, שהולך וגדל באוכלוסייה,

יכול להיות מאוד שהוא כך

בגלל חוסרים תזונתיים, בגלל אורח החיים המודרני?

אז את צריכה להבין שבעצם שאלת האוטיזם זו שאלת מיליון הדולר,

מה בעצם גורם לאוטיזם?

ואני לא מתעסקת בזה, אלא מתעסקת בעצם ממה הילדים על הרצף האוטיסטי סובלים.

הם סובלים מבעיות מטבוליות שחשוב לבדוק ולראות אותן. כשאני מדברת על בעיות מטבוליות, למשל, אני מדברת על תהליכי מתילציה לקויים,

שזה אומנם נשמע סינית.

-כן. –אבל זה טומן בחובו בעיה בייצור ופירוק של נוירוטרנסמיטרים.

אם אני מדברת על סרוטונין, אז זה מאוד משפיע על הבנת סיטואציות חברתיות, הבנת בקשות פשוטות.

-זאת אומרת, כשאנחנו אומרים:

אוקיי, מה זה בסך הכול?

זה ויטמינים.

אנחנו לא מחשיבים ויטמינים יותר מדי.

-זהו.

אנחנו אומרים:

בסדר, ויטמינים זה לא תרופה.

צריך להבין… -אבל זה חתיכת דבר.

-שבעצם אותם ויטמינים

הם בעצם נוטריאנטים שמשמשים כקופקטורים בסינתזה של נוירוטרנסמיטרים ובקטבוליזם שלהם.

-עכשיו אותו משפט בעברית.

אותו משפט בעברית.

אם ניקח את אותם ויטמינים ומינרלים שככה אנחנו קוראים להם, שהם בעצם אותם קופקטור, חומרים שהם עוזרים לאנזימים לייצר את אותם נוירוטרנסמיטרים, מעבירים עצביים, שאחראים להבנת סיטואציות חברתיות, כמו למשל סרוטונין, שאחראים לתקשורת חברתית נאותה, שגם זה סרוטונין, שאחראים לריכוז, להנעה   לפעולה, וזה אני מדברת פה על דופמין ועל אדרנלין,

אלה אותם נוירוטרנסמיטרים שבעצם אחראים על התפקוד של מערכת העצבים שלנו.

אוקיי, אז בעצם כל בעיה שיש לנו בחיים, אולי כדאי שקודם נבדוק אם חסר לנו משהו בהקשר הזה של הוויטמינים.

-זה לפני הכול.

טוב, טלי אנגור, מייסדת שיטת C.A.T, באמת מדהימה השיחה.

תודה רבה על השיחה הזאת.

אני מאוד מקווה שתצליחי ותפרצי הלאה

ותעזרי לכמה שיותר אנשים.

-בעזרת השם.

תודה רבה לך שבאת לאולפן שלנו.

-תודה רבה גם לכם. ערב טוב.

הכי ישראלי שיש

רדיו ארץ

הכי ישראלי שיש

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם מהבלוג שלנו

מלונות בקורפו

כתבה על מלונות בקורפו

אחד האתרים שכדאי לבקר בהם אם אתם מחפשים חופשה מפנקת וייחודית הוא האי היווני קורפו. האי היווני קורפו, הוא לא סתם אי ביוון, אלא אי

קרא עוד»